Sikkerhet på nett

Bankkunder er ofte utsatt for svindelforsøk gjennom e-poster og nettsider. Du kan bli bedt om å oppgi personlig informasjon og passord/koder. SEB vil aldri be deg om å utlevere personlig informasjon som passord og pinkoder.

SEB har fokus på å levere trygge tjenester og du som nettbruker har ansvar for å sikre din egen PC. Det er viktig å være bevisst som bruker og ikke stole helt på teknologien.
 
Gode råd

  • Hold nettleser, operativsystem og programmer oppdatert.
  • Installér sikkerhetsprogram (antivirus- og antispywareprogram og brannmur) og hold disse oppdatert.
  • Vær skeptisk til e-poster som inneholder vedlegg og lenker. Ikke åpne vedlegg fra avsendere du ikke kjenner eller som ser mistenkelige ut.
  • Selv om avsender er kjent, skal du være oppmerksom. Det er lett å forfalske adresser slik at en e-post ser ut som om den kommer fra noen andre.
  • Hvis du har mistanke om at du fått virus på din PC, må du ikke logge på nettbanken før dette er fjernet. Ofte er en reinstallering nødvendig. Dessuten bør du endre dine passord.
  • Skru gjerne på 2-stegs-autentisering i tjenester som Gmail, Facebook o.l. Da kan du få tilsendt en sms, som du oppgir i tillegg til passordet ditt.
  • Mange nettsider kan spre ondsinnet programvare ved besøk. Vær kritisk til hvilke nettsider du oppsøker.
  • Vær forsiktig med å laste ned bilder, filmer, spill og program fra ukjente nettsider da disse ofte kan inneholder virus.
  • Vær oppmerksom i nettbanken. Hvis noe ser annerledes ut enn det pleier, ta kontakt med banken. Gå gjennom dine betalinger og se om det finnes ukjente transaksjoner.
  • Logg alltid ut av nettbanken når du er ferdig. Det holder ikke å bare lukke vinduet.

Les flere gode råd på norsis.no og nettvett.no