Gå til søkefunksjon Gå til innhold

BankID

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet.

Bank ID bekrefter hvem du er og kan benyttes til å logge inn på flere brukersteder som stiller høye krav til sikkerhet. BankID kan brukes blant annet til å logge inn i nettbanken, private tjenester og offentlige nettsider. BankID kan også benyttes til signering av forskjellige elektroniske dokumenter og meldinger. 

BankID er personlig og skal ikke lånes bort

Det er viktig å huske at BankID er personlig og at du aldri skal dele denne med andre, ikke en gang de som står deg nærmest. Beskytt ditt passord og sørg for at ingen andre enn deg har tilgang til din BankID.

Som bank er vi pålagt å stenge din BankID dersom den benyttes av en tredjeperson. Dette er for å forhindre ID-tyveri og svindel.

Ikke la deg lure!

Får du en telefon fra politiet eller banken og blir bedt om å oppgi BankID-kode eller passord, så er det forsøk på svindel. Henvendelser kan også komme i form av SMS eller E-post, en enkel regel er at ingen seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer via telefon, SMS eller e-post.

BankID-appen gir økt sikkerhet mot svindel

BankID-app er et digitalt alternativ til kodebrikken du bruker for å logge inn og identifisere deg på digitale tjenester. BankId-appen gir økt sikkerhet mot svindel og du kan enkelt identifisere deg via din mobil.

Sperretjenester

Visakort utstedt i Norge eller BankID:

+47 22 82 66 22 (hverdager 08-16)
eller +47 21 55 44 14 (hele døgnet)

 

Mastercard, Eurocard og SEB Selected:

+47 21 01 50 40

 

BankID avtalevilkår og policy

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere. Vi gjør oppmerksom på at deler av dokumentene kun foreligger på engelsk.

BankID

Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, kan du se relevante avtalevilkår (PDS) for:

BankID