Christine Adolfsen og Åsmund Brå – Client Account Management

Studiested: Handelshøyskolen BI og NHH
Christine: Siviløkonom, 5 kull
Åsmund: Finans, 4 kull

Vår arbeidshverdag

I sommer jobber vi på avdelingen Client Account Management (CAM) som er en enhet innenfor Large Corporations and Financial Institutions (LC&FI). De første ukene har vi brukt på å bli kjent med avdelingen og verktøyene som brukes internt, samt fått et innblikk i de ulike arbeidsoppgavene.

Vi har diverse arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor et bredt spekter av produktsegmenter. En viktig arbeidsoppgave i CAM er å gjennomføre Annual Reviews på alle kunder, dvs. en årlig oppdatering på bedriftenes finansielle situasjon og risikoen SEB bærer som långiver. Det gjøres en vurdering om kunden skal beholde samme kredittrating som forrige år, eller om de skal justeres opp eller ned. Vi har hjulpet til med punching av tall i både Excel og andre relaterte modelleringsprogram, samt fått prøvd oss på å lage analyser til de tilhørende kundene. Dette har gitt oss god innsikt i mange ulike selskaper og sektorer, som for eksempel forskjellen på store bedrifter og finansielle institusjoner, og deres behov når det kommer til produkter og tjenester fra banken.

I tillegg til arbeidsoppgavene knyttet direkte til CAM har vi tre screening-prosjekter knyttet til oppdrett av fisk, oppstartsbedrifter innenfor grønn energi, samt at vi skal utvikle en prospekt-liste med potensielle Large Corporates-kunder. Gjennom hele sommeren gjennomføres det også «SEB's Academy» hvor vi får et innblikk i bankens ulike avdelinger gjennom ukentlige presentasjoner.

Største overraskelse så langt

Den største overraskelsen så langt må være hvor stor banken er og hvor mange forskjellige muligheter man har internt i banken. SEB virker som en unik fremtidig arbeidsplass hvis man vil prøve seg på forskjellige avdelinger og bli kjent med hvordan en bank fungerer. Dette inntrykket forsterkes gjennom nevnte «SEB's Academy», hvor man får en bedre forståelse for hvordan banken er sydd sammen på tvers av avdelingene, samt bedre kjennskap til hva hver avdeling gjør isolert sett. I tillegg er vi overrasket over hvor utrolig godt vi har blitt tatt imot av alle, og hvor åpent og lett det er å stille spørsmål og be om hjelp. De ansatte i SEB er generelt ekstremt hyggelige og åpne. En siste overraskelse er hvor godt SEB har løst den pågående situasjonen rundt Covid-19, og klart å tilby et spennende, morsomt og innholdsrikt internship til tross for de utfordrende omstendighetene.

Vi gleder oss til resten av sommeren og til å få et enda bedre innblikk i banken!