Gå til søkefunksjon Gå til innhold

Du må bruke en annen nettleser. For å bruke våre webtjenester kan du isteden bytte til en av disse nettleserne: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox. Les mer om anbefalte nettlesere.

Vilde og Erik - Client Account Management

Studiested: NHH 
Linje: Finans, 5. kull

Vår arbeidshverdag

Denne sommeren jobber vi i Client Account Management (CAM) som er en enhet innenfor Large Corporates and Financial Institutions. I CAM får vi mulighet til å jobbe med ulike kundesegmenter, noe som krever en god oversikt over ulike bransjer og produkter.

Arbeidshverdagen vår er variert, og vi har fått mange forskjellige oppgaver i løpet av sommeren. Som interns i CAM jobber vi mest med å utarbeide Annual Reviews, som er årlige gjennomganger av kundenes kredittprofil. Dette innebærer blant annet arbeid med kundens regnskap i Excel samt analyse av kundens finansielle situasjon. Vi har også fått et innblikk i bankens «Know Your Customer»-prosesser, et «hot topic» i bankbransjen for tiden.

I tillegg har vi jobbet med prosjekter fra andre enheter i banken rettet mot eiendom, olje og energi og fisk. Mye av sommeren har blitt brukt på screening av potensielle kunder, markedsanalyser og utarbeidelse av presentasjoner.

Største overraskelse så langt

Den største overraskelsen er det brede spekteret av arbeidsoppgaver, samt fleksibiliteten. Skrekkscenarioet «8-ukers sommerkurs i kaffehenting med valgfag tallpunching» er lysår fra virkeligheten. Vi har stort sett fått bryne oss på analytiske oppgaver og lært mer om det regulatoriske i finans.

For å bruke en gammel klisjé: ingen arbeidsdager er like, og du får mye ansvar fra start.

Største forskjell mellom skole og jobb/ teori og praksis

På skolen har vi lært mye om finans fra bedrifters (kundenes) perspektiv, men lite om bankdrift. Som interns i en avdeling med fokus på kreditt og tilhørende risiko har vi fått et mer helhetlig perspektiv på faget.