Gå til søkefunksjon Gå til innhold

Innlogging til nettbanken finner du her

BankID og BankID på mobil

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet.

Spørsmål og svar om BankID på mobil

BankID på mobil er en elektronisk tjeneste å legitimere seg på. Med denne tjenesten kan du enkelt signere betalinger, og logge inn på sider som krever BankID-legitimering. 

Du aktiverer tjenesten i nettbanken ved å oppgi ditt telefonnummer. Telefonnummeret blir sjekket opp imot til teleoperatør, for å sikre at ditt SIM kort støtter denne tjenesten. Du aksepterer vilkår og dermed er tjenesten klar til bruk. 

BankID og BankID på mobil er begge gyldige legitimeringsmuligheter i Norge. Forskjellen er at med BankId på mobil er du ikke lenger avhengig av å ha med deg din kodebrikke. 

For at du skal kunne få BankID på mobil fra SEB må du først ha BankID som er utstedt av SEB.
I tillegg må følgende forhold som må være på plass:

  1. Du må ha tilgang til SEBs nettbank og være over 16 år.
  2. Du må ha et simkort og abonnement som støtter BankID på mobil. Din mobiloperatør vil kunne fortelle deg om ditt simkort og abonnement vil fungere. Du vil få en feilmelding under aktivering dersom simkortet eller abonnementet ikke støtter BankID på mobil. Hvis du får en slik melding er det din mobiloperatør som må hjelpe deg før du kan fullføre aktiveringen.
  3. Det er bare norske mobiltelefonnumre som kan aktiveres med bankid på mobil.

Om du allerede har BankID utstedet av SEB, kan du gå inn i din nettbank og aktivere BankID på mobil under «Min SEB/My SEB».

Merk at du må være logget inn med BankID som er utstedt av SEB for å få tilgang til denne funksjonen.

Dette gjør du under menyvalget «Min SEB/My SEB» i Nettbanken. Her finner du en egen arkfane for BankID på mobil.

Merk at du må være logget inn med BankID utstedt av SEB for å aktivere BankID på mobil. 

Du kan velge en PIN-kode for BankID på mobil som er på 4-8 siffer. Bruk av flere siffer vil øke sikkerheten.

Du kan når som helst endre denne PIN-koden for BankID på mobil. Som regel går du til Innstillinger, men det vil variere fra telefon til telefon.

Dette betyr at ditt simkort eller ditt abonnement ikke støtter bankid på mobil. Om du får denne meldingen må du kontakte din teleoperatør og si at du vil ha muligheten til å aktivere bankid på mobil.

Denne feilmeldingen betyr at telefonnummeret du prøver å aktivere ikke støtter bankid på mobil. Vi henter det telefonnummeret vi har registrert som ditt hovednummer, men du kan selv skrive inn et annet nummer om du ønsker det når du aktiverer BankID for mobil.

Denne feilmeldingen kommer dersom du har lagt inn et telefonnummer som ikke er et mobilnummer. Kontroller at du har lagt inn rett nummer. 

Ja, det begynner å virke straks aktivering er fullført. For å kunne signere med BankID på mobil må du logge av nettbanken og logge inn på nytt med BankID på mobil.

SEB tar ikke betalt for bruk og aktivering. Men noen teleoperatører krever en liten avgift for bruken. Vi anbefaler at du sjekker din operatørs prislister.

Ja det går helt fint.

Dersom du er under 16 år må du sammen med din verge ta kontakt med banken for å søke om BankID på mobil. 

Du kan fint bytte mobiltelefon uten at det skjer noe med din BankID på mobil. BankID på mobil følger SIM-kortet, og ikke mobiltelefonen. Når du bytter SIM-kort, må du slette avtalen om BankID på mobil og opprette en avtale på nytt.

Du sperrer BankID på mobil på samme måte som du sperrer bank- og kredittkort når disse mistes eller stjeles. Du finner kontaktinfo til våre sperretjenester nederst på denne siden.

Sperrer du SIM-kortet via operatør blir BankID på mobil også automatisk sperret.

Dersom du har glemt din PIN-kode til BankID på mobil, kan du gå inn å aktivere tjenesten på nytt i nettbanken.

Dersom du i tillegg har glemt ditt personlige BankID-passord kan du kontakte kundeservice (+47 22 82 66 22) for å få tilsendt nytt.

Sperretjenester

Visakort utstedt i Norge eller BankID:

+47 22 82 66 22 (hverdager 08-16)
eller +47 22 21 40 55 (hele døgnet)

 

Mastercard, Eurocard og SEB Selected:

+47 21 01 50 40

 

BankID avtalevilkår og policy

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere:

BankID

BankID på mobil

Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, kan du se relevante avtalevilkår (PDS) for:

BankID  

BankID på mobil

BankID terms of use and policy

The Trust Service Provider Statement (TSPS) provides a description of the bank's public key infrastructure for issuing electronic identities (eIDs) to its end users:

BankID 

BankID på mobile 

For a simplified document, please see the relevant terms and conditions (PDS) for:

BankID

BankID på mobile